Banner
menu
Home
menu
forum
menu
Nieuws
menu
Website
menu
Counters
menu

Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Automatisch inloggen

Nieuws
pijl
pijl
pijl
pijl
pijl

Laatste berichten
pijl
pijl
pijl
pijl
pijl

Counters
pijl
pijl
pijl
pijl
pijl

Poll
Nieuwe achtergrond!
Gaaf!
Super!
Prachtig!
Wat is het verschil?
Ieks! Oude terug graag!
Geen mening

[Review] Krake in Heide-Park
Pagina 1, 2

Plaats nieuw bericht
Plaats reactie
   Parkcentrum.nl forum index -> Europa
AuteurTopic

Redactie

Leeftijd: 5

Coasters: 0

BerichtGeplaatst: 28-04-11 19:04    Onderwerp: [Review] Krake in Heide-Park

[Review] Krake in Heide-Park
In 2010 opende Heide-Park een nieuw themagebied genaamd 'Bucht der Piraten' met als eye-catcher een Splash Battle van Mack Rides. Er kon geen twijfel over bestaan dat het park dit gebied in de toekomst verder zou gaan ontwikkelen en zowaar reeds in de zomer van 2010 werd dan ook begonnen met de grondwerkzaamheden van iets groots. Tienduizend vierkante meter aan bouwoppervlak verschenen om de eerste B&M Diving Machine van het Europese vasteland te realiseren. In een periode van 9 maanden kreeg de investering van 12 miljoen euro in 2000 kubieke meter beton, 150.000 kilo wapeningsstaal en 700 ton aan massieve zwarte track haar huidige vorm.

De statige uitstraling van een investering van 12 miljoen

Balans in het park
Krake bevindt zich aan de linkerkant van het park dichtbij het station van de Vekoma classic 'Big loop' en neemt door zijn ligging aan het meer een prominente plek in van de skyline van het Heide-Park. Zo zorgt de baan niet alleen voor een prachtig plaatje vanuit heel het park, maar maakt het brengt ook meer balans in het park. Met aan de rechterkant toppers als Colossos en Desert Race vinden bezoekers nu ook sensatie aan de linkerkant van het pretpark. Ondanks dat het attractieaanbod voor de komst van Krake al redelijk compleet aandeed, is sinds de opening van de achtbaan het park volwassener geworden dan het ooit is geweest.

Van dichtbij zijn de elementen gigantisch groot

Het monster lonkt
Wanneer je onder het grote Krakelogo loopt is er geen weg meer terug: Je staat te wachten voor de beste achtbaan van het park. Toch is de wachtrij vrij simpel en bevat hij geen thematische hoogstandjes. De meeste tijd van het wachten breng je door nabij de laatste remzone aan de achterkant van de souvenirwinkel.

Voor de drukke dagen heeft men nog een extra wachtrij die uit gravel bestaat in plaats van een mooi tegelvloertje wat het wachten aldaar niet heel comfortabel maakt. Ook biedt dit deel van de rij totaal geen schaduw wat op hete zomerdagen geen pretje kan zijn. Het tweede deel van de rij is dan weer wel betegeld en loopt langzaamaan omhoog richting de bagageafgifte. Bij de balie kan je tassen en losse voorwerpen achterlaten in ruil voor een genummerd key cord. Na de rit ruil je deze weer om voor je persoonlijke eigendommen waardoor het verliezen van portemonnees en telefoons tijdens de rit is uitgesloten.

Het uitzicht vanuit het grootste deel van de wachtrij is tamelijk eenvoudig

Het stationsgebouw is gethematiseerd naar een piratenfort. Je gaat het gebouw binnen op de eerste verdieping waar je een uitzicht hebt op het instapplatform. De indoorwachtrij is duidelijk een stuk aangenamer om in te staan: Hoewel de thematisatie vrij eenvoudig is, hangt er een fijne sfeer in dit laatste deel van de rij die bovendien goed doorloopt. Op het platform zijn 4 medewerkers aanwezig die de trein controleren en vrijgeven. Boven de track zit een medewerker die de trein wegstuurt. Het avontuur gaat beginnen!

Een trein op weg naar 41 meter hoogte

De rush van de rit
Met elk van de 18 schouderbeugels gesloten, klapt de vloer van het station soepeltjes naar de zijkant en begint de trein aan de klim naar 41 meter hoogte. Aangekomen op de top kijk je uit over het meer en maak je een bocht naar links. Vlak voor de drop hangt de trein enkele seconden stil, waarna je in de diepte wordt gestort. In tegenstelling tot andere Diving Machines heeft Krake een splash element direct na de drop en vlak voor een Immelman. Hierna volgen nog een airtimeheuvel en een scherpe bocht naar rechts alvorens te worden afgeremd in de remzone.

Een paar angstige seconden vlak voor de grote val

Met een baanlengte van slechts 476 meter is Krake korter dan de Amerikaanse SheiKra (in Busch Gardens Tampa) en Griffon (in Busch Gardens Williamsburg). Desondanks dient de achtbaan niet te worden onderschat! Alle elementen zijn met zulke perfectie gemaakt dat de rit een absolute adrenalinerush is. De verticale afdaling zorgt voor een stevige dosis airtime, zeker wanneer je op de achterste rij zit en hetzelfde geldt voor de airtimeheuvel. De Immelman is bijzonder intens en de draaiing in de uitloop van het element is heel snel en soepel. Vlak voor het eind zorgt de naar rechts gebankte bocht nog voor de nodige G-krachten. Bovendien zijn de treinen bijzonder comfortabel, zoals men van een B&M kan verwachten.

Op hoge snelheid door de Immelman

In vol bedrijf kunnen er drie treinen gelijktijdig op Krake rijden, maar op de dag van ons bezoek werd de volledige capaciteit nog niet benut. De tweede trein werd pas weggestuurd uit het station op het moment dat de eerste trein reeds in de remzone was aangekomen. Dit zorgde ervoor dat de derde trein bijna altijd voor het station stond te wachten. Waarschijnlijk is het attractiepersoneel nog niet helemaal gewend aan de nieuwe achtbaan, maar in het belang van een wachtrij met goede doorloop, zullen de treinen echt veel sneller moeten worden weggestuurd.

De treinen razen vlak langs de pas aangeplante begroeiing

Waterrijke omgeving
Een belangrijke eye-catcher van Krake is de gigantische splash die de achtbaan maakt. Vanwege het feit dat het splashelement direct na de first drop zit, wordt het water gigantisch hoog de lucht in geschoten. Rondom de Immelman zijn veel paden aangelegd vanaf waar de trein heel goed is te zien. Aan de achterzijde van de Immelman bereikt het water het pad, waardoor omstanders een flink nat pak kan worden bezorgd. Echter, niet alleen de toeschouwers worden nat! Wanneer je op de achterste rij zit, is een nat shirt gegarandeerd: Wanneer je in volle vaart over het water raast, merk je niets van de splash, totdat je een luide explosie hoort en je onmiddellijk een natte rug hebt.

De grote splash zorgt voor nattigheid op de paden en in de trein

Het meer waar Krake op is geplaatst is gevuld met allerhande wrakstukken van schepen. Tussen de afdaling en de airtimeheuvel bevindt zich net boven het waterpeil de bek van Krake. Dit is slechts een tijdelijke oplossing, aangezien Heide-Park heeft aangegeven een soort tunnel te bouwen om de uitloop van de first drop. Op die manier moet het lijken alsof je wordt opgegeten door de Krake. Er was reeds een ontwerp gemaakt, maar dit bleek niet te voldoen aan de kwaliteitseisen van het park. In de komende winter zal deze bek alsnog worden geplaatst.

De paden rondom de Krake geven een mooi zicht op de baan

Ons oordeel
Zonder twijfel is Krake een fantastische toevoeging aan Heide-Park’s achtbanenaanbod welke sommige mensen met gemak Colossos of Desert Race zou kunnen doen vergeten. De locatie van de attractie is erg goed en de baan past ook prima in het piratenthema. Wanneer je van de parkingang naar Krake loopt, kijk je aan tegen de achterkant van de drop, welke in de richting van Big Loop loopt. Het was wellicht een beter idee geweest om de volledige lay-out te spiegelen, zodat de treinen op je afkomen rijden wanneer je in de buurt komt.

Vanaf de parkingang zie je hiervan de achterkant

De wachtrij is wat aan de simpele kant en dat is eigenlijk jammer. Aangezien de sfeer in het stationsgebouw erg goed is, zou het misschien beter zijn geweest om een groter deel van de rij indoor te maken. De vergelijking met Th13teen in Alton Towers is wellicht typerend. Ook daar is alleen het laatste deel van de rij voorzien van de nodige thematisering. Het verhaal dat de achtbaan te vertellen heeft, kan nog beter worden uitgewerkt om de hele belevenis iets meer diepgang te bieden.

De rit zelf is uitstekend en foutloos. Men zou de baan een beetje te kort kunnen noemen, maar in onze beleving zou een langere baan afdoen aan het ‘wow-gevoel’: Krake is een extreme rush van 20 seconde. Een paar aanvullende bochtjes of een middenbaansrem zouden nooit veel extra kunnen bieden aan de rit en alleen maar het snelheidsgevoel omlaag halen. De krachtige rush die Krake biedt, zorgt voor de herhalingswaarde.

Pure adrenaline tijdens de eerste afdaling

De baan en de omliggende paden bij het meer zijn geniaal. De kleine gebrek aan verhaal zorgt ervoor dat de Heide-Park's nieuwste achtbaan een 8,5 als rapportcijfer geven, maar wanneer de tunnel onderaan de eerste afdaling is geplaatst zou dat wellicht nog iets kunnen worden verhoogd...

Tekst: Jurnan Schilder & Bas Boswinkel
Foto's & Film: Bas Boswinkel

Reageer met quote

Luc

Leeftijd: 19
Coasters: 110

BerichtGeplaatst: 28-04-11 19:13    Onderwerp:

Leuk stukje tekst! Smile
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht

Reageer met quote

Mark

Leeftijd: 23
Coasters: 168

BerichtGeplaatst: 03-05-11 23:58    Onderwerp:

Krake, tja wat zal ik zeggen, het is een goede baan.
Maar langer dan 3 kwartier wil ik er echt niet op wachten.
gelukkig was de wacht tijd: max 3 rondjes vandaag. voorin is hij toch het beste.

bestel onze CD snel op=op:
www.bol.com/m&ashow
Naar boven
Bekijk gebruikersprofiel Stuur privébericht Verstuur e-mail

Reageer met quote

Werner

Leeftijd: 24
Coasters: 367

BerichtGeplaatst: 06-05-11 22:09    Onderwerp:

Leuke review, alleen jammer dat er niet objectief wordt gekeken. Maar vanuit de o zo bekende parkcentrum-B&M fapfap methode...

Reageer met quote

Luc

BerichtGeplaatst: 07-05-11 13:08    Onderwerp:

Ik kan me eigenlijk wel vinden in deze review. Wat vind je hier dan te subjectief?
Naar boven

Reageer met quote

Werner

BerichtGeplaatst: 09-05-11 19:16    Onderwerp:

Het B&M is heilig gevoel. Van de meeste members...

Reageer met quote

Luc

BerichtGeplaatst: 09-05-11 19:21    Onderwerp:

Mja, kwam eigenlijk niks tegen wat ik niet vond kloppen. Razz
Naar boven

Reageer met quote

Jurnan

Coasters: 302

BerichtGeplaatst: 09-05-11 20:26    Onderwerp:

Luc schreef:
Mja, kwam eigenlijk niks tegen wat ik niet vond kloppen. Razz

Goed zo! En dat tijdens een bezoek op een andere dag dan wij. Wij kramen heus geen onzin uit hoor. Razz
Naar boven

Reageer met quote

Bas

Leeftijd: 22
Coasters: 151

BerichtGeplaatst: 09-05-11 23:13    Onderwerp:

Het is natuurlijk ook wel statistisch gezien zo dat B&M vaker een comfortabele rit weggeeft dan bijvoorbeeld Vekoma of Intamin. Wat wel zo is, B&M heeft geen risico banen wat de andere twee bouwers wel doen. Dat maakt Vekoma en Intamin dan weer goed.

B&M is niet heilig. Ben alleen nog nooit een slechte B&M tegengekomen. Als jij ze wel weet te vinden Werner hoor ik het wel van je Razz

Reageer met quote

Rene

Leeftijd: 31
Coasters: 274

BerichtGeplaatst: 10-05-11 12:52    Onderwerp:

Ik vond Katun een enorm slechte B&M eigenlijk Embarassed
take special care to supervise your children. Thank you!
Naar boven

Reageer met quote

Werner

BerichtGeplaatst: 10-05-11 18:40    Onderwerp:

Bas schreef:
Het is natuurlijk ook wel statistisch gezien zo dat B&M vaker een comfortabele rit weggeeft dan bijvoorbeeld Vekoma of Intamin. Wat wel zo is, B&M heeft geen risico banen wat de andere twee bouwers wel doen. Dat maakt Vekoma en Intamin dan weer goed.

B&M is niet heilig. Ben alleen nog nooit een slechte B&M tegengekomen. Als jij ze wel weet te vinden Werner hoor ik het wel van je Razz

Het is ook zo dat er meer Vekoma's en Intamins op de wereld staan als B&M. En de kans dat je dan denkt van: muhh.. standaard! Seen this, done that..!

Slechte B&M's:

- Silver Star
- Dragon Khan
- Hulk
- Black Mamba(mooie theming maar een enorm saaie layout)
- Oblivion
- Dueling Dragon's

Wel leuke B&M:
- Superman
- Batman La Fuga(gaat vast ook wel vervelen als je er meerdere doet)
- Kumba
- Sheikra

Wel goede:
- Air
- Montu
- Nemesis

Dit alles is gebaseerd op MIJN mening.

Reageer met quote

Bas

Leeftijd: 22
Coasters: 151

BerichtGeplaatst: 10-05-11 23:23    Onderwerp:

Hmm okay, ja misschien is het ook een beetje het verschil tussen ons dat ik nog vrij weinig van de wereld heb gezien. Heel Amerika nog niet gehad, Heel de UK nog niet... Ik ben natuurlijk alleen rondom huis geweest en bij mij springen dan banen als Black Mamba, Khan en Katun er direct uit.

Maar Krake vond ik echt erg goed hoor! Het enige wat ik aan kritiek kan bedenken is dat de baan te kort is. Maar dat is meer te verhalen op het budget van Merlin dan op de kwaliteit van B&M in het algemeen.

Reageer met quote

Jurnan

Coasters: 302

BerichtGeplaatst: 10-05-11 23:29    Onderwerp:

Bas schreef:
Hmm okay, ja misschien is het ook een beetje het verschil tussen ons dat ik nog vrij weinig van de wereld heb gezien. Heel Amerika nog niet gehad, Heel de UK nog niet... Ik ben natuurlijk alleen rondom huis geweest en bij mij springen dan banen als Black Mamba, Khan en Katun er direct uit.

Mja ik vind Mamba, Khan en Katun wel beter dan bijvoorbeeld Nemesis. Eerlijk gezegd vond ik die niet zo heel bijzonder. Ook Dualing Dragons, Oblivion en Sista ind ik beetje matig, maar Hulk en Khan zijn toch echt wel goed... Hoor wel meer mensen over Khan... misschien moet je net mazzel hebben met wanneer je um doet oid.

Nemesis vonk eig wel een beetje tegenvallen. Iedereen is daar zo laaiend enthousiast over en daardoor had ik denk ik te hoge verwachtingen. Ik vind namelijk Mamba en Inferno allebei beter.

Banen als Katun, Air, Montu, Khan vond ik wel beter dan Krake, maar voor mij is de baan op dit moment wel "best of the rest"
Naar boven

Reageer met quote

Benjamin

Coasters: 456

BerichtGeplaatst: 11-05-11 16:59    Onderwerp:

Grote probleem is dat B&M 1 visie hanteert op een type coaster wat het als fan echt saai maakt als je de 10de inverted doet bijvoorbeeld. De banen zijn soepel maar allemaal gelijk. Voor mij kan ik zo ie zo al zeggen alle Hypers zijn slecht, het zijn meer monorailen dan achtbanen namelijk en alle dive coasters zijn tamelijk saai. Inverteds en Flyings doen het wel erg goed.

Maar doe mij maar een Intamin! Smile
Naar boven

Reageer met quote

Rene

Leeftijd: 31
Coasters: 274

BerichtGeplaatst: 11-05-11 18:44    Onderwerp:

Tja, maar welke bouwer heeft hier geen last van . . .

Bedoel, bij Vekoma is dat misschien nog wel veel erger dan bij B&M, ik denk dat de bouwer met de meeste verschillende layouts nog wel Intamin is. Maar goed, dat is dan ook wel de bouwer die me het minste aan staat. Bedoel, de opzet van iedere B&M is wel gelijk qua elementen, maar er zit nog best een afwisseling qua layouts in. Bedoel een dipje iets meer naar links of naar rechts zorgt voor mij niet voor een andere SLC ervaring, om de boomerangs maar links te laten liggen . . .

Een eenheidsworst kost je gewoon veel minder, 1x ontwerpen en daarna enkel productiekosten, dus ik begrijp die keus soms wel.
take special care to supervise your children. Thank you!
Naar boven

Reageer met quote

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht
Plaats reactie
   Parkcentrum.nl forum index -> Europa Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1, 2
Pagina 1 van 2

Copyright parkcentrum.nl